jannyleenheer.reismee.nl

Rome en de Via Appia Antica

Vanmorgen met bus 60 naar het station gereden. Over 5 km deed hij ruim 40 minuten. Zo druk was het. Ook in de bus. Mensen die naar hun werk gingen.veel in gesprek met hun telefoon of kijkend naar een filmpje

Met Godelieve ben ik naar de Via Appia Antica gegaan. Gerda ging zelf op pad. Met metro en bus. Het begin van de Via is vreselijk. Druk, druk, druk. Moeilijk te belopen. Eerst bekeken we een klein kerkje waar een kopie van een eerste mijlsteen lag. Verderop waren de catacomben van Callisto. Dat was heel indrukwekkend. In voor-christelijke tijd werden hier rijken maar ook armen in inhammen van de ondergrondse niveaus begraven. De rijken in mooi versierde vertrekken, de armen in kleine inhammen met een gat erbij voor een olielampje. We daalden ver af. Het was er vergeleken met de warmte buiten heerlijk koel.

Daarna kwamen we op een rustig stuk Via Appia Antica. Daar reden geen auto's. Bijzonder dat hier hele legioenen soldaten, handelslieden enz. overheen gelopen hebben.

De kerk San Sebastian was ook bijzonder. Het plafond maar vooral het beeld van Jezus door Bernini.

Met Godelieve mee naar haar appartement gegaan. Zij slaapt met drie anderen op een kamer. Het zijn jongeren. Een Duitse die alles lopend bekijkt, een Rus, een Iraniër en vandaag kwam er een meisje uit Nieuw Zeeland.

We gingen met boodschappen naar ons appartement waar we Gerda troffen. Die had ook een prettige dag gehad.

Na het gezamenlijke eten, zijn Gerda en ik naar het station gereden en overgestapt op een bus die ons Rome bij avond heeft laten. Heel bijzonder.

Het was weer een fijne dag. Ben wel moe.

Marion

Ja dat is een indrukwekkend stuk, dat 1e gedeelte. Jammer dat het er zo druk was. Heb je de sinaasappelbomen en grapefruitbomen gezien? En daarna die catacomben. De oude Nederlandse priester, die groepen begeleidde, was er vast niet meer.
Lekker uitrusten en goed slapen. ??
Morgen weer een nieuw onderwerp.

Martha

Wat leuk dat je een stuk van de Via Appia hebt gelopen. Niet gedacht dat je er nog tijd voor zou hebben.
Nog wat aan het boek van Fik Meijer gedacht en gehad.? Je zal inderdaad wel moe zijn. Maar na goede nachtrust zal het morgen wel weer gaan.

Riesje

Wat mooi dat je nog langs de Via Appia gegaan, dat wil je toch niet missen als je in Rome bent. Nu maar lekker slapen. ?❤️?

Loura

Ik vind het ook zo bijzonder die oude dingen, en stel me altijd voor hoe ze daar eeuwen geleden hebben gelopen, ontmoet, waar ze het over hebben gehad, hoe ze er uit zagen etc. Mooi dat jullie daar zo van genieten. Kan me voorstellen dat jullie moe zijn. Van het reizen en alle indrukken. Even wat rust pakken en vooral genieten. Liefs van ons.

Alie D

Hoi Janny en Gerda,
Wat kun jij mooi verhalend schrijven!!! Ik heb de hele blog gelezen nadat Diny P mij er op attendeerde. Geweldig, wat heb je veel beleefd en fijn dat we konden meegenieten. Top! Nog een paar mooie dagen gewenst! Tot gauw.
Groetjes Alie Dijk