jannyleenheer.reismee.nl

Etappe 24. Montagnana naar Ferrara.

Vanmorgen op tijd na een ontbijt in ons Bike and Breakfast uitgezwaaid door Godelieve vertrokken richting Ferrara.

Het was al warm. Het gebied tussen Adige en de Po heet de Polesine. Vlakke landerijen en waterlopen. Niet echt aantrekkelijk. Weer veel verlaten huizen. In 1951 was hier een grote overstroming en hebben veel mensen het gebied verlaten.

Hier wordt vooral aan tabaksteelt gedaan. Ook wel wat appel en wijnbouw.

Dichterbij de Po zijn de dijken waarover we deels reden hoger. De rivier neemt vanuit de Alpen veel zand en slib mee en zet dat af aan de kanten. Door die zandbanken is beroepsvaart niet mogelijk.

Het enige wat je ziet zijn wilde eenden.

We reden door leuke dorpjes zoals Lendinara. Statige stadspaleisjes, een boulevard langs de Po, de olijfhouten Madonna hebben we niet gezien, wel de prachtige toren van de Duomo Santa Sofia met een engel bekroond.

Vervolgens Fratta Polesine met Villa Badoer, helaas gesloten en nog enkele andere Venetiaanse villa's, ontworpen door Palladio. Leuk plaatsje.

Ergens onderweg op een pleintje grpicknickt en onderwijl naar de mensen die langs kwamen gekeken.

Dan net voor Ferrara, we waren doorbakken van de hete zon, moesten we met een pont. De brug was in onderhoud. Helaas hield de man van de pont siësta en moesten we anderhalf uur wachten. Maar er kwam een Nederlands paar en daarmee pratende ging de tijd redelijk snel voorbij.

Het viel niet mee de fiets op de boot te krijgen. Ik moest om hulp vragen. We waren zo over en toen moesten we nog omhoog. Vreselijk was dat. Ik kreeg het niet voor elkaar. Gerda moest meeduwen en bijna bovenaan heb ik Jongelui gevraagd me te helpen.

Vandaar op zoek naar de camping. Dat viel ook niet mee. Onderweg nog ff bij de Spar langs. Ik was totaal op toen we op de camping kwamen.

Afijn even rust genomen. Tent opgezet. Gerda heeft eten gekookt bij een tafel. Glaasje wijn. Leuk gesprek met een vrouw die naast om kwam eten. Uit Berlijn, met flexbus naar Triëst, vandaar met trein, rugzak en rolkoffer naar Ferrara op de camping. Enig mens.

Zo dat was het vandaag. Morgen willen we Ferrara bekijken.

Bijna 1600 km gefietst. Ik ben trots op ons.

Ellis en thieu rutten

Je mag zeker trots zijn. Ik doe het je niet na.
Smaakt dit naar meer?

Francis

geweldig ik ben ook trots op je. Zit met arm in het gips,heb een scheurtje in mijn elleboog. Goeie reis en groetjes aan jullie beiden.

Marja

S U P E R S U P E R S U P E R. S U P E R T R O T S
Heb geen andere woorden echt fantastisch ongeloofrijk 1600 km
Jammer dat het vandaag ff een klus was maar je ziet je word toch geholpen houd goede moed heeeeeeeel veeeeeel succes morgen

Truus

Het is geweldig dat je zover bent gekomen. Daar mag je trots op zijn. Ferrara is een mooie stad. Ga lekker rond kijken.

Hetty en Renée

Jullie mogen en kunnen ook echt trots op jezelf zijn. Wij vinden jullie kanjers. De verhalen zijn zéér de moeite waard om te lezen. Veelzijdige informatie geven jullie cultuur en natuur. Het is jullie om het even. Wij kijken er elke dag naar uit. Nog even volhouden. Groetjes uit de Orion.

Riesje

In een woord geweldig, 1600 km.Janny en Gerda. Met een goed gevoel zullen jullie vannacht lekker slapen. Had ik al de groeten van Renée gedaan? Zij is een weekje naar Frankrijk.??❤️

Serjosja

Dat is zeker geen kattenpis, klasse dames!!!
Hoeveel km. nog voor de boeg??

Marion

Zo hier vanuit een grijs bewolkt Hardenberg, is het bijna niet te bevatten dat jullie al zoveel kmtrs hebben afgelegd. 1600!! Daar mag je met recht trots op zijn. En ook af en toe de bodem van het energievat tegenkomen, hoor. Maar een goede nachtrust doet veel goed. Veel succes en zet 'm op!

Janny

Na een goede nachtrust nu pas op en lees jullie reacties. Om ons heen is het nog stil behalve de sirenes van politie, ambulance of brandweer! Dank voor jullie steun.

Joke

Een geweldige prestatie en eigenlijk elke dag opnieuw. Het zal heel fijn zijn de eindstreep in zicht te krijgen, maar vast ook een dubbel gevoel geven om dit bijzondere avontuur straks te stoppen. Dit was ook wel een heel zware dag, maar hopelijk heb je inmiddels lekker kunnen rusten en slapen!

Henk en Bianca

Beste Janny en Gerda; t/m gisteren al 1600 km gefietst. Geweldig!!! Jullie mogen zeker trots zijn. Hopelijk hebben jullie vandaag ook weer een mooie (fiets)dag gehad. Wij zijn uiteraard weer benieuwd naar jou (Janny) volgende verhaal. Heel veel groeten.