jannyleenheer.reismee.nl

Augsburg

Augsburg werd 15 v.Chr. door Drusus en Tiberius, stiefzonen van keizer Augustus gesticht. Met Trier was het in de Romeinse tijd één van de grootste steden boven de Alpen. Vanaf de 4e eeuw een Bisschopsstad. In de middeleeuwen dankzij de gunstige ligging aan handelswegen een welvarende handelsstad.

Dat zie je ook. Je kijkt maar in een richting en je ziet een kerk! En werkelijk prachtige huizen en gebouwen. Een lust voor het oog. Het is er ook super gezellig.

Maar bedenk ik me. Na onze nachtrust ben ik eerst naar een supermarkt hier vlakbij gegaan en heb er een flinke bak lekkere 10% vette yoghurt gehaald met een appel. Daar heerlijk van ontbeten met een kopje thee. Toen op stap naar een naaiatelier, want mijn fietstas heeft het begeven. Een geplakte naad ondertussen met duktape beplakt heeft het begeven. Hij kon niet gerepareerd worden. En een paar Duitse mannen, ook aan het fietsen zeiden dat onze remblokjes wel wat dun waren. Dus op naar een rijwielhandel. De eerste zei: mijn personeel is op cursus. Maar hij wilde wel aan de remmen voelen. Niks aan de hand! En gaf ons een adres van een andere fietswinkel voor de fietstassen.

Bij het station en zo weten we nu wel een beetje de weg in Augsburg. Gisteren de wasserette, nu een fietswinkel. Daar werden we heel prettig geholpen. Remblokken prima hoor! Twee nieuwe tassen gekocht. Ja sneu voor de tas die nog heel is, maar ik moet hem achterlaten.

Door naar een outdoor winkel voor nieuwe gastankjes. Zo wat een winkel. Je kijkt je ogen uit.

In ons hostel uitgerust, de tassen gevuld en ik heb wel een en ander weg moeten doen. Ik ben te zwaar beladen en de bergen na Garmisch Partenkirschen zijn zo hoog dat we zo min mogelijk bagage moeten hebben. We hebben in ieder geval besloten in Garmisch de trein te nemen naar Seefeld en dan kunnen we een enorme stijging overslaan. De meeste fietsers hebben een fiets met 25 versnellingen. We hebben weliswaar ondersteuning, maar mijn ervaring is dat de accu snel leeg raakt op een klim als je veel verbruikt.

Goed dat was de ochtend. De middag hebben we in het centrum doorgebracht met sightseeing. De Dom met prachtige glas in lood ramen. Het raadhuis met zijn gouden zaal uit 1635. Dan de Augustus bronnen, die het centrum sieren. Een lutheraanse kerk, ook heel apart. In de Maximilianstrasse staan zulke prachtige huizen. Je kijkt je ogen uit.

Het huis waar Berthold Brecht is geboren bekeken. In een leuk straatje.

Dan de Fuggerei. Een wooncomplex, sociale woningen anno 1521. Gele huisjes begroeid met wingerd en groene luiken. Een museum met een woning uit oude tijden. Een bunker, want ook daar is gebombardeerd in de oorlog. Daar kon je in. Niet leuk, wel interessant. Een huis om te bekijken van nu. Er hoort nog een heel verhaal bij. Maar dat wordt me teveel.

Toen kregen we enorme trek en eerder hadden we een Libanees restaurant gezien. En daar hebben we overheerlijk gegeten.

Was een praktische en mooie dag, die met regen begon, maar vrij snel een mooie zonnige dag werd.

Augsburg is een gezellige stad met veel horeca. Groepjes jongeren. Top.

Morgen gaan we weer op de fiets met mijn nieuwe tassen.



Reacties

Reacties

Marion

Boeiende stad. Op internet mooie foto's gezien. Rijdt ook een tram.
Garmisch Partenkirche komt dichterbij en heel goed dat je het gewicht beperkt hebt. En,,,,je remblokjes na laten kijken!! Blijf voorzichtig!
Slaap lekker straks en morgen een goede tocht!

Arnold

Fijn dat je Augsburg zo mooi vindt. Ik heb er ooit een week doorgebracht met als gids een goede vriend van mij daar (helaas overleden).
Zit een heel verhaal aan vast maar dat vertel ik je graag wel eens.
Ja, straks komt het echte werk! Heel verstandig om de trein te nemen (er gaat er ook eentje naar Rome, ha,ha).
Gregor heeft een 2-daags reisje 10-11 november naar Braunschweig. Ook iets voor jou? stuur ik je separaat op.
Weer veel groetjes,
Arnold

Rutger

Augsburg ijkt mij een mooie stad om te bekijken. Ligt relatief dichtbij München zie ik op de kaart.

Fijn om te weten dat de remblokken in orde zijn, dan fiets je toch een stuk geruster.

Martha

Leuk je reportage over Augsburg. En een goede reis morgen, toch weer veel klimmen.

Patricia

Wat zijn jullie al een eind op weg! Fijn even zo’n dagje ertussen om wat kleding te wassen en nieuwe fietstassen. Klinkt als een gezellige stad! Lijkt me een goede beslissing vandaag stukje met de trein, met een lege accu door de bergen is ook niet fijn. Doeg groetjes Patricia

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!