jannyleenheer.reismee.nl

Rome, middelpunt van de wereld

Na goede nachtrust, geen wekker, ontbijten op ons gemak, met bus 60 naar Campidoglio. Een van de zeven stadsheuvels, waar belangrijke tempels en paleizen te vinden zijn. Via een trap ontworpen door Michelangelo kwamen we in het centrum van het antieke leven. Je kijkt je ogen uit.

Een brasbandmet op hun helmen een dikke zwarte verenbos speelde en zong dat het een lieve lust was. Gezellig. We liepen via een weg met beelden van de oude keizers naar het Collosseum. Overal mensen die muziek maakten uit wel alle windstreken van de aarde. En druk dat het was en warm. Jullie snappen om ergens naar binnen te gaan, was het veel te warm en te druk. Hele rijen. Nu zijn ze bezig met een metrolijn en zijn er hele wanden met wat er allemaal van binnen en buiten te zien is. Dat was mooi meegenomen!

We hebben op een gezellig terras net buiten de drukte in de schaduw geluncht. Gefrituurde courgette bloemen, sla en lasagne. Konden we er weer even tegen.

We hadden om vier uur met onze medereiziger naar de eeuwige stad Godelieve afgesproken. En op weg naar het station bekeken we de door Leen aangeprezen Sante Clementine. Een prachtige kerk met marmeren vloer, verguld cassette plafond, mooie fresco's, een mozaïeken triomfboog en dan de ondergrondse kerken en woningen. Leen, je zat op mijn schouder en beleefde je wandeling van jaren geleden mee. Wat een ervaring om tot het onderste punt te komen, waar men ooit begonnen was met bouwen. Op de grond in visgraatvorm aangelegde vloeren van smalle waaltjes. De muren van grove stenen, afgewisseld met mooie blokjes. Bogen, fresco's. Hier en daar mossen. Want het was er behoorlijk vochtig. Er kwam ook water uit de muur dat weer wegliep in een waterbak/geul. Heel bijzonder.

Door naar het station waar onze vriendin al even wachtte. Een enorm station, het lijkt Schiphol wel! Leuk weerzien.

Met elkaar wat gedronken, eindelijk de Aperol Spritz. We kregen er chips, kleine driehoek broodjes en pinda's bij.

Nu thuis, weer lui op de bank. Ga zo maar eens het eten klaarmaken.

Herma

Moet niet gekker worden, ben je net een paar dagen in Rome, noemt ze het al ''thuis"

Marja

Ja Eric zei: Janny is al Thuis ! Ik schrikken hoe kan dat nou! Ze zit op haar bank! Ha ha idd voelt het als Thuis? Dan heb je het vast naar je zin .
Een heerlijke dag weer gehad he fijn dat Leen met je meelifte mooi . ik ga morgen weer beginnen ! Helaas is mijn vakantie voor bij.
Fijne dag morgen ook voor Gerda natuurlijk.

Marion

Internet weer actief, dus,,,,present! Je blijft je verwonderen in zo'n stad als Rome. Ieder straatje, steegje, pleintje of hoekje waar je komt, ligt een verhaal. En dan te bedenken dat er zoveel voetstappen zoveel eeuwen geleden terecht zijn gekomen. Het blijft indrukwekkend.

Riet

✍️Thuis is daar waar vrienden een moment samen komen?