jannyleenheer.reismee.nl

Assisi

Gisteravond heerlijk gegeten, de drowns waren een avond eerder. Goed geslapen en met een busje reden we naar Assisi. Na Rome is Assisi het belangrijkste pelgrimsoord. In de provincie Umbrië. De stad heeft ook Etruskische invloeden. In de 3e eeuw werd Assisi christelijk. Na de val van het Romeinse Rijk werd de stad veroverd door de Gothen, daarna Byzantijns en Lombarden.

Assisi is bekend om Franciscus. Die werd in 1182 in Assisi geboren. Zoon van een rijke koopman. Hij wilde ridder worden en genieten van het leven. Doch het liep anders. Hij werd gevangen genomen, vrijgekocht, behoorlijk ziek en tot inkeer gekomen na een ontmoeting met een lepralijder.

De kerk waar hij is begraven is heel bijzonder. Mooie fresco's van Giotto, 28 stuks over het leven van Franciscus in de Bovenkerk. Ook is er een onderkerk. We liepen op ons gemak door de overvolle kerken. Veel groepen.

We liepen naar de Piazza del Commune. Een smalle straat met winkeltjes, zijstraatjes, uitzichten over het dal. Het was heiig, ik vond het uitzicht als op oude schilderijen. Prachtig! Zo ook de Piazza met een zuilengalerij. Van de Romeinse Minervatempel. Erachter bleek een roccocokerk, veel goud. Er staat een mooi paleis met toren. De bekende zwaluwstaarten waren te zien.

Door naar de kerk van Clara. Santa Chiara. Prachtige kerk, roze en wit met steunberen. Over haar kan ik ook wat regels wijden, maar zoek dat maar op. We hebben bezoek van Godelieve die hier komt eten. Het onweert en regent sinds lange tijd.

Het is een stad met straatjes die omhoog of omlaag lopen. Mooie huizen. Een aanrader. Een broodje porchetta, wild zwijn gegeten met een plastic bekertje rode wijn. Vijf euro. Heel erg lekker.

Met het busje terug.

Morgen weer op de fiets. Ik hoop dat het droog is.

Bram enDiny

Wat leuk om mee te krijg em hoe het jullie gaat deze trip zul je niet Snel vergeten .
mischien heb je wel weeeeken nodig om weer te wennen, wij zullen er rekening mee houden ,
Straks weer naar koorrepetitie het wordt nog hard wekken.
Lieverd genieten van al het goede, met lieve Groeten uit Hardenberg, hier schist de zon. xxxxxxxxx

Rita en Johan van Dijk

Ohhhh, Janny wat leuk dit bericht van jou te ontvangen. Ik heb wel geregeld aan jou gedacht maar kon ook heel goed begrijpen dat jij zoveel aan je hoofd zou hebben zodat dat je ons vergeten was, wordt je niet kwalijk genomen. Wat een tocht heb je inmiddels al gemaakt, het grootste gedeelte is overwonnen.
Leuke omschrijving van Assisi, wij waren daar ook in 2002 en hebben toen ook genoten.
Nog veel inspiratie voor de laatste loodjes! Geweldig dat jullie dit doen!

Truus

Wat fijn om jouw reis te kunnen volgen. Na alle vroomheid van Assisi heb je vast energie voor de laatste etappes. Sterkte!

Godelieve

Janny en Gerda, bedankt voor het lekkere eten en de gezellige avond. Het fietstochtje in de regen terug naar mijn b en b was eens wat anders dan altijd dat fietsen onder die loden zon. Ik ga morgen Assisi verkennen. Geniet van jullie tocht de volgende dagen en hopelijk tot in Rome.

Aart en Dineke

Vanaf een mooi Vlieland volgen wij jullie avonturen, wijn voor 2 Euro ? Dan missen wij hier, bier begint bij €. 3,25. Veen plezier de laatste dagen.

Martha

Op m'n scheurkalender stond vandaag:
Wie weinig weet van geschiedenis is als een blaadje dat niet beseft dat het deel is van een boom.
Dit vond ik zo van toepassing op jouw reisblog, we horen en weten nu veel door jouw verslag.

Riesje

Weer een mooi verhaal over Assisi. Wat betreft de maaltijden komen jullie niets tekort geloof ik. Hebben jullie al bijzondere vogels gezien?