jannyleenheer.reismee.nl

De Taxi.

Zoals eerder vermeld had ik met handen en voeten en tekening de hoteleigenaar in Cesenatico een taxibusje laten bestellen voor vandaag.

Dus wij vanmorgen om half negen klaar aan de straat. Komt er geen busje maar een witte taxi. Ja daar konden geen drie fietsen, bagage en wij drieën in. Dat werd een heel gedoe, eigenaar appartement erbij. Afijn na een half uur werd besloten dat mijn fiets achterin zou gaan met bagage en Godelieve en ik mee. Gerda bleef met de twee fietsen achter totdat zij zou worden opgehaald. We deden er een uur over om de top van de berg Valico di Vianmaggio, 983 meter hoog te komen. Daar zagen we met deze hitte erg tegen op om die al fietsend te beklimmen. Vandaar de taxi.

Godelieve en ik eruit met alle bagage en mijn fiets. Niks te doen zo leek. Geen koffie, niks. Maar daar kwamen antieke massaraties, porches, NSU, en weet ik al langs. Gert ik dacht was jij maar hier, wat zou je dat gaaf hebben gevonden! Eén kreeg pech en kwam bij ons tot stilstand. Wat een prachtige oude nou ja hij zag eruit als nieuw. Net als de eigenaar en zijn vrouw in hun hagelwitte met bruine overalls. Het bleken Mexicanen. Want jullie begrijpen dat ik er natuurlijk even een gesprekje mee wilde voeren. Helaas bleek de auto niet ter plekke reparabel te zijn en werd hij opgehaald door een oplegger. Dat staat eigenlijk niet!

Het brak de tijd. Ik kwam ook nog een stel wandelaars tegen en ja hoor daar was Gerda met twee fietsen. Gelukkig alles toch nog goed gekomen. En de chauffeur blij met zijn geld en na een hand geschud te hebben, vertrokken wij. Een rit naar beneden van 17 km. Binnen een uur. Een paar stukken plat met kleine klimmers. Maar wat een uitzicht. Grandioos. Een water, groot stuwmeer Lago di Montodogli lichtblauw liet zich zien, zo mooi. Met groene velden, geploegde velden,bruine koeien. De Apenijnen met bergen rondom ons. Kleine dorpen. Onvergetelijk.

We kwamen in Sansepolcro. Twee pelgrims stichtten rond 1000 een klooster, waaromheen deze stad ontstond. De naam betekent Heilig Graf. We bekeken de Duomo, half romaans, half gotisch. Hier zagen we de Hemelvaart van Perugino en een mooi houten crucifix. , 9e eeuws uit het nabije Oosten. Omdat het museum waar twee werken van Pietro Della Francesca hangen nog dicht was en we wel trek hadden eerst geluncht. Vooral voor de liefhebbers de Maria Della Miseridicordia was de moeite waard. De opstanding vond ik minder. Jezus als een generaal uit zijn graf, de discipelen leken soldaten.

Leuke stad met veel ouds. Verder naar ons einddoel Citta da Castello. Onderweg velden vol grote tabaksplanten.

We nemen afscheid van Godelieve, die in een hotel overnacht. Wij gaan onze eigen weg verder en wellicht zien we elkaar in Assisi of Rome. Bijzondere vrouw, die zo'n tocht in haar eentje maakt en slecht tegen de warmte kan. Ik zal haar complimenten missen.

We zijn nu op de camping, nou ja wat het was. Erg verwaarloosd, maar de eigenaar doet zijn best. We hebben een bewaakkat. Die de achterkant van de tent heeft besproeid. Nou ja als dat de muggen tegen houdt!

Vanavond is er een dansavond met zang. Daar waren we al voor gewaarschuwd. Tot nu toe klinkt het gezellig. Maar we gaan nog even het oude centrum in voor een biertje. Het is al donker en dankzij een lantaarnpaal naast ons lukt het mijn verhaal te schrijven. De nachtvlinders fladderen om me heen. Trouwens ik zag nog een koninginnpage vanmiddag.

Tot morgen. Dan fietsen we naar Assisi. Daar blijven we twee nachten op de camping. In Assisi valt veel te zien.

Marja

Nou Ja zeg wat een belevenis he je verhaal is heerlijk om te lezen gelukkig ook weer goed afgelopen. Wat fijn dat je kon genieten van de verdere Reis weer een hoop gezien he . Morgen ook weer een fijne dag toe gewenst met veel moois . ❤️❤️

Eric Michiels

Janny & Gerda,
Bedankt om mijn vrouwtje Lief reeds enige dagen gezelschap te houden, het is goed te horen dat jullie voor elkaar zorgen !
Ik ben blij dat geregeld andere fietsers haar pad kruisen, dat ze wat kan bijbabbelen en samen een glas wijn of een biertje kan drinken !
Jullie zouden zo snel goede vriendinnen kunnen worden, denk ik.
Het is leuk jullie avonturen (en een beetje deze van Lief) te kunnen volgen met deze blog en ik kijk er naar uit jullie te ontmoeten in Rome !
Hou het veilig, jullie zijn goed bezig, geniet ervan,
Eric

Arnold

Ha Janny en Gerda,
Mooi verhaal met die taxi.
Assisi is mooi, ca. 2 km ten zuiden is het klooster San Damiano, door woont een NL-pater. er was laatst een documentaire over hem.
In het centrum is de Monastero San Guiseppe, je kunt er ovenachten.
Groetjes,
Arnold

Truus

Wat een mooi verhaal. Heerlijk dat jullie bergaf gingen fietsen?. Goede reis !

Henriette Beukert

Hoi Janny en Gerda, we kijken er iedere avond weer naar uit om jullie belevenissen van de dag weer te lezen. Het schiet wel op nu morgen naar Assisi. De basiliek hebben we in de jaren ‘90 eens bezocht en daarna heeft hij twee aardbevingen overleefd. We vonden het heel spannend in 2016. We gaan je verhaal met nu nog meer belangstelling lezen morgen!

Marion

Dat was alweer een bijzondere indrukwekkende tocht met dolle avonturen.
Wie verre reizen doet, veel bijzonders ontmoet.
Enfin, gelukkig weer veilig de berg af gekomen en nog antieke vehikels gezien ook. Nu lekker op een camping in de tent. Hoop voor jullie dat de muziek leuk blijft.
Slaap lekker. ??

Ellis en thieu rutten

Wat maken jullie een hoop mee, wat een verhalen.
Dat wordt straks afkicken als je weer thuis bent!!

Riesje

Jeetje, wat een verheel maar ja jullie zijn wel mooi de berg op gekomen. Hebben jullie lekker gedanst en nog een leuk Italiaan ontmoet? Veel plezier morgen.

Leen

Wat een chique vervoer. Wat een avontuur. Mocht je Subiaco op de borden tegen komen. Ook een interessant stadje. De kerk bevat een grot waar de H. Benedictus verbleef. Hem toegedane gelovigen lieten zijn eten in een mandje .met een touw naarbeneden zakken. Daar is ook het klooster van Monica de abdis waarmee hij zich verwand voelde en die de orde van de Benedictinessen stichtte. Zij correspondeerden met elkaar.